smartfinance

כללים לקניה נבונה בסופר

קניית מזון וחומרי ניקוי והיגיינה היא אחד הסעיפים המרכזיים בתקציבה של כל משפחה. בעזרת תכנון נכון לפני יציאה לקנייה, ובהתמודדות נבונה מול אמצעי השיווק והמבצעים בסופר, ניתן לצמצם את ההוצאה באופן משמעותי. להלן כמה כללים:

  • קנייה שבועית: קניות עושים פעם בשבוע במרוכז לכל השבוע. עדיף לקנות את כל המוצרים במקום אחד ולא לפצל את הבשר (קצב) ופירות וירקות (ירקן).קנייה נבונה בסופר
  • הימנעו מהשלמות: "השלמות" מבוצעות בד"כ במקום קרוב שיותר יקר וכן כמעט תמיד רוכשים מוצרים מעבר למה שבאמת חסר. "השלמות" זה אחד הסיכונים הגדולים לתקציב.
  • לא מחזיקים מלאי: קונים רק מה שצריך עד הקניה הבאה.
  • הכנת רשימה "חכמה": הכינו רשימה של המוצרים להם תזדקקו בשבוע הקרוב. רצוי להתחיל מבדיקה מה יש במקרר/מזווה, לתכנן תפריט שבועי שמנצל את המוצרים הקיימים ולבדוק מה חסר.
  • בחירת החנות: משווים אחת לתקופה מחירים של סל הקניותהמשפחתי במספר מקומות. ניתן לעשות את ההשוואה באינטרנט ואף לבצע את הקניות באינטרנט – כיום המחירים דומים למחירים בסניפים. העדיפו קניות בסופר מוכר – נמצא קשר ישיר בן זמן השהייה בסופר לבין גודל הרכישה.
  • קניות רגשיות: רק אחד מבני הזוג מבצע את הקניה, ללא ילדים. אם אין ברירה והילדים אתכם, נצלו את ההזדמנות לתת להם חינוך כלכלי – איך מחליטים מה קונים? משווים מחירים, עומדים בפיתויים וכד'. ניתן להגדיר מראש אילו מצרכים הילדים בוחרים ובאיזה תקציב (חלק מהרשימה או "צ'ופר").
  • הגיעו שבעים לסופר: מחקרים מוכיחים שאנשים רעבים קונים יותר וגם מזון פחות בריא.
  • הגודל כן קובע: לא לקחת עגלה גדולה שלא לצורך. עגלה גדולה כמעט ריקה נותנת את התחושה שמשהו לא בסדר ולא קנינו מספיק מוצרים. לא במקרה רוב העגלות בסופר ענקיות. אם אפשר – חפשו עגלה קטנה או סלסילה.
  • מסלול ההליכה: הרשתות דואגות לכך שעל מנת לקנות את 2 המוצרים הבסיסיי
    ם ביותר – חלב ולחם, אתם חייבים לעבור כמעט את כל הסופר. תכננו את הסיבוב בצורה יעילה, כך שלא תלכו הלוך-חזור כמה פעמים. ככל שזמן השהייה בסופר ארוך יותר, כך קונים יותר.
  • פירות וירקות: השתדלו לקנות רק בעונה. במשך הזמן לומדים את הכמויות וקונים את הכמות הדרושה לשבוע הקרוב.
  • השוואת מחירים:
    • מותגים – השוו בין החברות השונות. לעיתים יש מותגים פרטיים של החנות שמיוצרים ע"י אותה חברה. אך לעיתים המותג הפרטי לא יותר זול.
    • כמויות – השוו את המוצרים לפי אותה כמות – מספר יחידות או משקל.
    • מיקום המוצרים – לרוב המוצרים הזולים נמצאים במדף התחתון, בצד.
    • מבצעים – לעיתים גם מבצעים של מוצרים ממותגים יקרים יהיו עדיין יקרים יותר מהמוצר המתחרה.
    • חריגים – ניתן לקנות בכל זאת מותגים שחשובים למשפחה, עד 5 חריגים/מותגים בקניה אחת, ובתנאי שעומדים בתקציב.
  • לא להתפתות למבצעים: התקציב יותר חשוב! לבדוק שבאמת המוצר דרוש הלויט שר - כלים לצרכנות נבונהשבוע. באופן חריג ניתן לרכוש מוצר במבצע גם אם לא היה ברשימה או בכמות גדולה מהתכנון השבועי במידה ובאמת זה כדאי כלכלית וזה נכנס לתקציב. יש להיזהר במיוחד עם מוצרים שהשימוש בהם יגבר עם הכמויות (ממתקים, שתייה וכד') או שיש תאריך "פג תוקף" קרוב.
  • התקציב חשוב מהרשימה: לא חורגים מהתקציב השבועי/חודשי. ניתן להשתמש במחשבון בטלפון, להכין רשימה מראש באינטרנט ולבדוק, או ע"י סידור העגלה כך שהדברים הפחות נחוצים ולבדוק את התקדמות החשבון.
  • נזהרים בקופה: לרוב אנחנו מחכים זמן רב בקופה – לא להתפתות למבצעי קופה. לא קונים בתשלומים ובודקים את החשבון במקום לפני העזיבה.
  • השתמשו במה שקניתם: השתמשו במה שיש והימנעו מהשלמות. גם כשנדמה לכם שהמקרר ריק עם קצת יצירתיות ניתן לבשל מאכלים טעימים ומזינים.

* תמונות באדיבות [Naypong, Sales Trolley ,Ambro] ב FreeDigitalPhotos.net

WhatsApp chat